Köpa cykelsits – Fem tips innan köpet

Dags att bjuda med barnet på en första cykeltur genom att montera en cykelsits? När det kommer till barn och säkerhet bör man vara extra noga. Ta dig tid att prova fram den sits som passar bäst och möter behoven. Fem steg på vägen är:

  • Läs recensioner och välj bort ”de sämsta”

Både Råd & Rön och webbplatser med familjetema har publicerade tester på cykelsitsar. Dessa bedöms något olika beroende på vilka punkter man låter väga tyngst. Du behöver alltså inte nödvändigtvis köpa den cykelsits som fått ”Bäst i Test”. Däremot rekommenderas du att undvika de som fått allra sämst betyg.

  • Provsitta och testa

Barn har olika kroppsform och sitter olika i cykelsitsarna. Det är därmed omöjligt att veta vilken cykelsits som passar bäst utan att prova. Om möjligheten finns, ta med barnet till butiken och testa ett par sitsar innan beslut tas om vilken som ska köpas in.

Kolla exempelvis hur barnet sitter, hur remmarna sitter och om det är relativt enkelt att spänna fast barnet.

  • Kontrollera bältet och fotskyddet

Det finns en fördel att bältet bara går att knäppa upp med två händer. Chansen är då minimal att barnet lär sig hur man ska göra för att komma loss. Detta är även något som Råd & Rön rekommenderar när de testade cykelsitsar.

När det kommer till fotskyddet finns fördel om skyddet är så tydligt att barnet inte kan få in foten i hjulet även om spännrem inte sitter fast. Vill man vara på den säkra sidan kan alltid kjolskydd monteras på cykeln vilket gör det omöjligt för barnet att råka få in foten.

  • Snabbfäste

Har ni en cykelsits men två cyklar? Det är oftast inte några problem då cykelsitsarna generellt har snabbfästen. Det betyder att det på mindre än en minut går att lossa sitsen från ena cykeln och montera den på den andra cykeln. Mycket smidigt om man vet att sitsen kommer att behöva flyttas mellan cyklarna.

  • Framme vid styret – eller bakom?

Det finns två helt olika modeller av cykelsitsar. Den enda sitter framme vid styret vilket gör att barnet sitter mellan den som cyklar och styret. Den andra sitter på samma plats som pakethållaren sitter. Det finns fördelar med bägge. Däremot kan den som sitter framme inte ta lika tunga barn som den bakom.

Han bjöd 63 500 kr för en klassisk Pushmoped

De gamla klassiska Push mopederna hittas både på Blocket och Tradera till försäljning. Ofta ligger priserna något över andra mopeder efter Push har fått en klassikerstämpel. Men det är ytterst få som betalar över 60 000 kr för en moped – något som Svante Andersson gjorde.

Det var år 2015 som en säljare la ut en klassisk Push moped till försäljning på auktionssidan Tradera. Ganska snabbt ökade priset och sammanlagt lades 269 bud under auktionen. En orsak till att priset gick upp var att den bara rullat 475 mil. Den klassiska mopeden gick till slut för 63 500 kr. Säljaren trodde knappt sina ögon när han såg hur priset trissades upp av köparna och till Aftonbladet berättade sa han att ”det är helt sanslöst”.

Från koja till slott

Det var inte vem som helst som köpte denna klassiska push moped. Köparen var nämligen Svante Andersson som är känd inom affärsvärlden som framgångsrik entreprenör. Bland annat driver han företag i ”miljardklassen”. Han har även ett stort intresse för fordon vilket bör vara orsaken till att han inte gav sig så lätt i auktionen. I hans samling finns bland annat 80 olika bilar samt 200 mopeder. Många just av de klassiska modellerna.

När Aftonbladet intervjuade honom sa han även att han verkligen ville vinna auktionen. Eller som han själv sa ”den här ska jag köpa oavsett vad den kostade”. Till stor sannolikhet var det även en till köpare som hade samma filosofi eftersom priset trissades upp så kraftigt. Men en fick ge sig – och det var inte Svante.
Den klassiska mopeden var tänkt att ställas ut på ett museum där den skulle förgylla en ”Kent-hörna”. Något museum fanns däremot inte när Svante köpte mopeden utan målet var att öppna detta inom tio år. Målet var enligt honom att erbjuda en ”samling i världsklass”. Även om det förväntades ta några år var det nog ingen som tvekade på att Svante skulle kunna skapa ett museum med den kvalitén. Detta med tanke på den unika samling av fordon han redan hade samlat på sig genom åren. En samling som då bland annat hade fordon från Porsche, Mercedes och Ferrari.

En häftig, modern konstform

Streetart är en konstform som finns överallt runtomkring oss, från graffititaggar till väggmålningar. Som namnet antyder är det gatans konst, men det är samtidigt en konstform som har blivit allt mer populär även hos en bredare publik. Konstnärer som ägnar sig åt streetart får numera ofta tillåtelse att utföra detta som tidigare var otillåtet. Även om du är intresserad av denna slags konst känner du förmodligen inte till allt om den. Här slår vi hål på några vanliga myter.

Streetart och graffiti är inte samma sak

Medan graffitikonstnärer arbetar med sprayfärg, och är duktiga på att använda denna, använder sig gatans konstnärer av andra verktyg för att skapa sina mästerverk. Graffitikonstnärer tar ära i sådant de kan kontrollera och i att inte behöva använda sig av en stencil. Det är två olika grenar, två sidor av samma mynt.

Att lära sig måla med sprayburk är inte enkelt

Sprayfärgen har utvecklats en hel del på sistone, men att få ut mesta möjliga av den är fortfarande svårt. Att kunna kontrollera sprayburken är i grund och botten att kunna använda den på rätt sätt och manipulera vad den kan göra. Det handlar inte bara om hur man rör armen, utan om att röra på handleden samtidigt som man roterar armen. På 90-talet hade gatukonstnärerna inte tillgång till den färg som idag finns att tillgå.

Streetart kan vara politik

Till skillnad från när man målar på sin privata duk är streetart tillgängligt för allmänheten. Den kan också täckas över av en konkurrerande konstnär, vilket gör att man aldrig vet hur länge ett konstverk kommer vara synligt. Det är ett öppet forum där man öppet kan kommunicera sin kultur. Det finns inga regler, det är ingen klubb som man behöver bli medlem i. En del av tjusningen med att skriva på gatan är att det du skrivit kan vara täckt av annat när du dagen därpå återvänder till platsen. Detta kan bero på att någon inte gillar dig eller att du har skrivit på en vägg som någon annan kallar sin egen. Streetart kan alltså vara politik, samtidigt som den kan ha politiska inslag.