Peugeot privatleasing i Örebro

En populär form att ha tillgång till en bil utan att behöva köpa och äga den i ordets rätta bemärkelse är att privatleasa en bil. Denna form har blivit alltmer populär under de senaste åren och det är faktiskt inte särskilt konstigt. Det finns nämligen en uppsjö av fördelar med Peugeot privatleasing i Örebro. Framförallt anser många människor att det är ett väldigt bekvämt och flexibelt sätt att kunna ha tillgång till en bil men utan att behöva köpa den.

Fördelar med Peugeot privatleasing i Örebro

Som vi redan varit inne lite på har Peugeot privatleasing i Örebro många olika fördelar. Du slipper tänka på allt kring bilköp som inkluderar allt från om du ska välja en begagnad eller ny bil, vem du ska köpa bilen av – en privatperson eller bilfirma – och allt däremellan. Att köpa en bil är oftast inte så enkelt för dig som inte har så god kunskap kring bilar. Därför kan privatleasing vara en mycket god idé. Att köpa, eller som i detta fall få tillgång till en ny bil har också flera fördelar medan en begagnad bil kan ibland vara som att köpa grisen i säcken.

En annan fördel med att privatleasa sin bil är att du helt enkelt lämnar tillbaka bilen efter avtalstiden. Oftast sträcker sig ett avtal på 36 månader men detta kan variera. Vill du privatleasa en annan bil efter avtalstiden går detta givetvis utmärkt. På så sätt kan du också jämföra olika modeller för att hitta den som passar dig allra bäst utan att du behöver köpa och sälja på egen hand.

Du får större kontroll över din egen ekonomi

Med Peugeot privatleasing i Örebro slipper du, som de flesta som köper sin bil, ta ett billån för att finansiera ditt bilköp. Du slipper lägga någon kontantinsats alls. Det du istället betalar är en fast månadskostnad som baseras på hur bilen används, planerad körsträcka, bilmodell samt avtalstid.Även räntan är fast så du slipper negativa utgifter. Dessutom ingår service i den månadskostnad som du betalar, vilket gör att du slipper planera din ekonomi utifrån detta.

Att ta körkort i Karlskoga

Många som kommer från större städer åker gärna till mindre städer för att köra upp, och ibland förr att ta intensivkurser på trafikskola. Den främsta anledningen är att folk helt enkelt upplever att det är lättare att köra upp i en stad som Karlskoga, jämfört med till exempel huvudstaden. Det är inte lika mycket trafik och inte lika många krävande situationer. När man jämför hur stor andel av körkortstagarna det är som klarar uppkörningen på första försöket, så varierar det ganska kraftigt mellan olika områden i landet. Många vill gärna säga att det beror just på att trafiken kan vara mer krävande i storstäder – men det är ingen förklaring som är ”officiell”.

Trafiken i Karlskoga

Kommer du från en större stad och börjar på en trafikskola i Karlskoga kommer du kanske märka att det är ganska lite trafik. Under rusningstrafik kan det förvisso vara mindre köbildningar, men det går knappast att jämföra med hur det ser ut i större städer. Något som du kommer att behöva bli bra på är landsvägskörning, vilket du inte får särskilt goda möjligheter att träna om du hittills har övningskört i till exempel Stockholm. Här finns inga enorma rondeller och i regel inga stora ombyggnationer som kräver snabba beslut i körningen. Även om en del kör fort på vägarna, så är det ett ganska lugnt tempo.

Förarprovsstatistik

Kanske kommer du till Karlskoga för en bra trafikskola – eller så vill du köra upp här. När man tittar på förarprovsstatistiken så ser man att andelen som klarar proven är hög. Ganska gamla siffror (från 2003) visade att det var 70 % som klarade uppkörningen i Örebro, medan motsvarande siffra för Karlskoga var över 82 %. Jämför man med många andra delar av landet, speciellt i huvudstadsregionen, så är 82 % väldigt högt.

Statistiken som presenteras idag (2019) på Trafikverkets hemsida går inte att finna för staden i fråga. Tittar vi på Örebro län, där Karlskoga ingår, så är det 54 procent av förarna som klarade provet. För de som är privatanmälda är det 29 procent, och för de som är anmälda av trafikskola är siffran betydligt högre – över 72 %. Siffrorna kan jämföras med Farsta, där enbart 20 procent av de privatanmälda klarade provet, och 62 procent av de trafikskoleanmälda gjorde det. Totalt var det 46 procent, alltså en minoritet, som blev godkända här.

Att tänka på inför bilköpet

Köpa bil är ingen liten affärs och det är många faktorer att ta ställning till. Hur många kommer använda bilen? Vad kommer bilen främst användas till? Även andra faktorer som ekonomi och säkerhet är viktiga att ta ställning till. Hemligheten till ett lyckat bilköp är att genomföra grundarbetet grundligt. Börja med att lista dina behov som exempelvis vad ska bilen främst användas till? Kommer det vara en familjebil, semesterbil eller en pendlingsbil? Beroende på dessa faktorer kan du fundera om du exempelvis behöver lasta mycket saker i den? Ska några husdjur befinna sig i bilen? Vid sådana fall finns vissa regler för att få transportera djur i bilen.

När den biten är löst är det en bra idé att fundera på andra behov kring bilen. De viktigaste områden brukar vara säkerhet, ekonomi och design. Även andra områden som komfort och köregenskaper kan vara viktigt om bilen kommer att köras längre sträckor. Bland annat kan man uppskatta en mugghållare mer än vad man tror när du väl sitter där i bilen med kaffet i handen utan någon stabil hållare att ställa den i.

Miljöaspekter vid bilköp

Allt fler tar också mer och mer hänsyn till miljöaspekter vid bilköp. Bilen har stor påverkan på miljön vilket också allt fler har blivit medvetna om. Detta ser man genom försäljning av miljövänligare alternativ samtidigt som försäljningen av mindre bilar som har svagare motor har ökat. Det finns även andra miljöaspekter att tänka på, bland annat den nya skatten som infördes den 1 juli 2018 och berör nya bilar. Också möjligheten för kommuner att skapa speciella miljözoner som börjar gälla från 2020.

Dags att undersöka några bilar du har hittat? Då finns det en del saker att tänka på, bland annat att inte välja första bästa alternativet. Även om det är det bästa alternativet, se över dina alternativ ändå och skaffa dig fler möjligheter. Att också testköra bilarna är en viktig del i undersökningen. Är man inte speciellt bilkunnig själv kan det vara en fördel att ta hjälp av någon. Ta reda på allt du kan om bilen som tidigare ägare, eventuella besiktningsanmärkningar eller annan information som kan vara nödvändig. Köpet kommer bli smidigare om grundarbetet görs utförligt.

Köpa cykelsits – Fem tips innan köpet

Dags att bjuda med barnet på en första cykeltur genom att montera en cykelsits? När det kommer till barn och säkerhet bör man vara extra noga. Ta dig tid att prova fram den sits som passar bäst och möter behoven. Fem steg på vägen är:

  • Läs recensioner och välj bort ”de sämsta”

Både Råd & Rön och webbplatser med familjetema har publicerade tester på cykelsitsar. Dessa bedöms något olika beroende på vilka punkter man låter väga tyngst. Du behöver alltså inte nödvändigtvis köpa den cykelsits som fått ”Bäst i Test”. Däremot rekommenderas du att undvika de som fått allra sämst betyg.

  • Provsitta och testa

Barn har olika kroppsform och sitter olika i cykelsitsarna. Det är därmed omöjligt att veta vilken cykelsits som passar bäst utan att prova. Om möjligheten finns, ta med barnet till butiken och testa ett par sitsar innan beslut tas om vilken som ska köpas in.

Kolla exempelvis hur barnet sitter, hur remmarna sitter och om det är relativt enkelt att spänna fast barnet.

  • Kontrollera bältet och fotskyddet

Det finns en fördel att bältet bara går att knäppa upp med två händer. Chansen är då minimal att barnet lär sig hur man ska göra för att komma loss. Detta är även något som Råd & Rön rekommenderar när de testade cykelsitsar.

När det kommer till fotskyddet finns fördel om skyddet är så tydligt att barnet inte kan få in foten i hjulet även om spännrem inte sitter fast. Vill man vara på den säkra sidan kan alltid kjolskydd monteras på cykeln vilket gör det omöjligt för barnet att råka få in foten.

  • Snabbfäste

Har ni en cykelsits men två cyklar? Det är oftast inte några problem då cykelsitsarna generellt har snabbfästen. Det betyder att det på mindre än en minut går att lossa sitsen från ena cykeln och montera den på den andra cykeln. Mycket smidigt om man vet att sitsen kommer att behöva flyttas mellan cyklarna.

  • Framme vid styret – eller bakom?

Det finns två helt olika modeller av cykelsitsar. Den enda sitter framme vid styret vilket gör att barnet sitter mellan den som cyklar och styret. Den andra sitter på samma plats som pakethållaren sitter. Det finns fördelar med bägge. Däremot kan den som sitter framme inte ta lika tunga barn som den bakom.

Han bjöd 63 500 kr för en klassisk Pushmoped

De gamla klassiska Push mopederna hittas både på Blocket och Tradera till försäljning. Ofta ligger priserna något över andra mopeder efter Push har fått en klassikerstämpel. Men det är ytterst få som betalar över 60 000 kr för en moped – något som Svante Andersson gjorde.

Det var år 2015 som en säljare la ut en klassisk Push moped till försäljning på auktionssidan Tradera. Ganska snabbt ökade priset och sammanlagt lades 269 bud under auktionen. En orsak till att priset gick upp var att den bara rullat 475 mil. Den klassiska mopeden gick till slut för 63 500 kr. Säljaren trodde knappt sina ögon när han såg hur priset trissades upp av köparna och till Aftonbladet berättade sa han att ”det är helt sanslöst”.

Från koja till slott

Det var inte vem som helst som köpte denna klassiska push moped. Köparen var nämligen Svante Andersson som är känd inom affärsvärlden som framgångsrik entreprenör. Bland annat driver han företag i ”miljardklassen”. Han har även ett stort intresse för fordon vilket bör vara orsaken till att han inte gav sig så lätt i auktionen. I hans samling finns bland annat 80 olika bilar samt 200 mopeder. Många just av de klassiska modellerna.

När Aftonbladet intervjuade honom sa han även att han verkligen ville vinna auktionen. Eller som han själv sa ”den här ska jag köpa oavsett vad den kostade”. Till stor sannolikhet var det även en till köpare som hade samma filosofi eftersom priset trissades upp så kraftigt. Men en fick ge sig – och det var inte Svante.
Den klassiska mopeden var tänkt att ställas ut på ett museum där den skulle förgylla en ”Kent-hörna”. Något museum fanns däremot inte när Svante köpte mopeden utan målet var att öppna detta inom tio år. Målet var enligt honom att erbjuda en ”samling i världsklass”. Även om det förväntades ta några år var det nog ingen som tvekade på att Svante skulle kunna skapa ett museum med den kvalitén. Detta med tanke på den unika samling av fordon han redan hade samlat på sig genom åren. En samling som då bland annat hade fordon från Porsche, Mercedes och Ferrari.

En häftig, modern konstform

Streetart är en konstform som finns överallt runtomkring oss, från graffititaggar till väggmålningar. Som namnet antyder är det gatans konst, men det är samtidigt en konstform som har blivit allt mer populär även hos en bredare publik. Konstnärer som ägnar sig åt streetart får numera ofta tillåtelse att utföra detta som tidigare var otillåtet. Även om du är intresserad av denna slags konst känner du förmodligen inte till allt om den. Här slår vi hål på några vanliga myter.

Streetart och graffiti är inte samma sak

Medan graffitikonstnärer arbetar med sprayfärg, och är duktiga på att använda denna, använder sig gatans konstnärer av andra verktyg för att skapa sina mästerverk. Graffitikonstnärer tar ära i sådant de kan kontrollera och i att inte behöva använda sig av en stencil. Det är två olika grenar, två sidor av samma mynt.

Att lära sig måla med sprayburk är inte enkelt

Sprayfärgen har utvecklats en hel del på sistone, men att få ut mesta möjliga av den är fortfarande svårt. Att kunna kontrollera sprayburken är i grund och botten att kunna använda den på rätt sätt och manipulera vad den kan göra. Det handlar inte bara om hur man rör armen, utan om att röra på handleden samtidigt som man roterar armen. På 90-talet hade gatukonstnärerna inte tillgång till den färg som idag finns att tillgå.

Streetart kan vara politik

Till skillnad från när man målar på sin privata duk är streetart tillgängligt för allmänheten. Den kan också täckas över av en konkurrerande konstnär, vilket gör att man aldrig vet hur länge ett konstverk kommer vara synligt. Det är ett öppet forum där man öppet kan kommunicera sin kultur. Det finns inga regler, det är ingen klubb som man behöver bli medlem i. En del av tjusningen med att skriva på gatan är att det du skrivit kan vara täckt av annat när du dagen därpå återvänder till platsen. Detta kan bero på att någon inte gillar dig eller att du har skrivit på en vägg som någon annan kallar sin egen. Streetart kan alltså vara politik, samtidigt som den kan ha politiska inslag.